به بهانه گرامیداشت سالروز عملیات آفندی فرمانده کل قوا، خمینی روح خدا

شرح عمليات:

در جبهه جنوب پس از انجام عمليات هاي كوبنده رزمندگان سرافراز ارتش جمهوري اسلامي ايران در منطقه شوش تحرك قابل ملاحظه اي وجود نداشت. عمده وقت فرماندهان ارشد ارتش جهت بررسي مناطق عملياتي و پيدا نمودن راهي براي انجام يك عمليات قابل توجه و تاثيرگذار در صحنه جنگ معطوف شده بود.

در ميان محورهاي مورد نظر، محور آبادان و خروج از محاصره اين شهر از اهميت ويژه اي برخوردار بود. با تداوم اين محاصره و احتمال سقوط آبادان، دشمن مي توانست بندر ماهشهر و بندر امام خميني (ره) را نيز مورد تهديد قرار دهد. لذا حساسيت اين موضوع سبب بروز نگراني هايي در سطوح مختلف سياسي و نظامي كشور شده و در رأس همه باعث شد تا در آبانماه 1359 فرمان تاريخي "حصر آبادان بايد شكسته شود" از طرف حضرت امام (ره) صادر گردد. در اجراي اين فرمان اقداماتي در اين منطقه صورت پذيرفت تا دشمن به غرب كارون رانده شود. هرچند اين اقدامات تا حدودي بي نتيجه بود اما توانست سرپل تصرفي توسط رژيم بعث در شرق كارون را محدود نگه داشته و آنها را از ادامه حمله به طرف آبادان و گسترش مواضع پدافندي بازدارد.


قرارگاه عملياتي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران طرح اجراي حملات آفندي را به طور فعال و جدي در دستور كار خود قرار داد. يكي از اين حملات به دنبال واگذاري مسئوليت قرارگاه اروند به لشگر 77 پياده نيروي زميني ارتش در اين منطقه صورت پذيرفت. طرح اين عمليات در منطقه دارخوين با تاييد قرارگاه عملياتي نيروي زميني ارتش و با هماهنگي و هدايت تاكتيكي لشگر 77 پيروز ثامن الائمه (ع) خراسان در روز 21 خردادماه 1360 با موفقيت كامل انجام شد.

اين عمليات كه همزمان با عزل بني صدر از رياست جمهوري و فرماندهي كل قوا صورت پذيرفت؛ به نام عمليات فرمانده كل قوا، خميني روح خدا ناميده شد و به حول و قوه الهي رزمندگان اسلام توانستند كليه اهداف مورد نظر در اين عمليات غرورآفرين را محقق ساخته و ضربه مهلكي به دشمن بعثي وارد سازند.


هماهنگي تاكتيكي بين نيروهاي سپاه و ارتش بويژه رشادت هاي گردان 214 سوار زرهي، گردان 107 پياده و يك گردان توپخانه تحت امر لشگر 77 پيروز ثامن الاائمه (ع) نيروي زميني ارتش و پشتيباني عملياتي و رزمي كامل هوانيروز و نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بويژه عكسبرداري هاي هوايي دقيق جنگنده هاي اين نيروي هميشه سربلند در حصول نتيجه اين عمليات حساس نقش كليدي برعهده داشت.


در اين عمليات دشمن حدود 3 كيلومتر عقب نشيني كرد. سه گردان از ارتش بعثي عراق كاملا منهدم گرديد. بيش از 200 اسير و 298 كشته از دشمن به جاي ماند. 12 دستگاه تانك به همراه 3 نفربر منهدم شد و 15 تانك و نفربر و مقادير زيادي اسلحه و مهمات به غنيمت نيروهاي خودي درآمد.

تنظيم: شهروز عليمرداني، خبرنگار ارتش جمهوري اسلامي ايران


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا